Sidor

söndag, maj 10, 2015

Handhäst

Idag tog jag mod till mig och red hem med mina båda hästar själv. Skuggi fick gå som handhäst. Jag har ju övat en del på ridbanan men det har ju faktiskt inte gått så bra. Lifri tycker att det är otäckt att ha Skuggi så nära och han reagerar på repet som jag har Skuggi i. Och Skuggi vill inte följa med fortare än skritt.
Det kändes i vilket fall som helst som att det var dags att prova på riktigt. Det gick faktiskt riktigt bra och jag vågade prova lite tölt. Skuggi följde med riktigt fint men Lifri blev alldeles för stressad. Jag tror vi måste öva lite mer i skritt så att han vänjer sig vid att ha Skuggi bredvid.
Väl hemma fick de beta i trädgården, de klipper ner min äng innan säsongen tar fart. Det verkade de väldigt nöjda med.
På väg hem var det lite hetsigt minst sagt. Skuggi försökte gå om Lifri och hetsade upp stämningen. När han lugnat sig så hetsade Lifri. Men vi kom hem utan större problem. Jag är stolt och nöjd över dem båda. Skuggi för att han är en så bra handhäst, trots allt, och Lifri för att han verkligen biter ihop och försöker göra sitt bästa med något som han inte gillar och inte är bra på. Det blir nog bra till slut. Drömmen är ju att kunna ha även Lifri som handhäst, det tror jag skulle vara bra för honom.

2 kommentarer:

  1. jag måste berätta något roligt.. När jag hade hand om Lifri, en kort stund bara, så hade jag honom som handhäst mer eller mindre varenda dag. En gång så gick det lite väl fort när jag galopperade på Ketill med Lifri då som handhäst. Jag bad min vän, som red bakom oss att "BACKA".. Hon hörde dock att jag sa "SMACKA" så hon smackade på för fullt.. Både Ketill och Lifri galopperade iväg med mig i ännu högre tempo. .Till slut fick jag ner farten och då garvade jag som en tok... Tänk så lätt det är att höra fel ;-).. Efter det sa jag alltid "stopp" till ryttaren som red bakom, när jag ville sänka tempot

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Lifri behöver ju väldigt sällan smackas på och jag kan tänka mig att det var samma med Ketill. Jag har ju också tränat Lifri som handhäst men han är helt enkelt, trots det, väldigt jobbig att ha med sig. Man måste nästan ha med sig någon som kan putta på för i skritt vill han inte riktigt med och sedan när det går fortare då är han jobbig att hålla istället.

      Radera