Sidor

fredag, september 25, 2015

Lektionen för Jessica Rydin



Så här såg det då ut när vi var iväg på lektion, extremt lågaktion. Det är första gången som vi åker iväg och rider lektion och åker hem igen på en gång och det gick väldigt smidigt. Lifri är extremt lätt att lasta och skötsam att ha med sig. Han var relativt lugn och fin att rida också.
Vi började med att värma upp medan Jessica tittade på och kom med lite inlägg. Sedan fick jag rida på en fyrkant. Lifri tappar bogen inåt i båda varven så jag fick styra ut lite innan svängen så att han spårade och sedan svänga så att han jobbar korrekt och vänder runt inner bak. I skritt gick det bra, i tölt var det värre. I tölt hetsade han och lyssnade dåligt och gick knappt att svänga så. Så det fick bli tölt, ner till skritt och svänga, upp i tölt igen osv.
Jessica tyckte att vi måste ha koll på detta, att kunna rikta in framdelen på bakdelen, innan jag kommer kunna komma vidare. Hon menade att det inte kommer ge så mycket resultat att rida på böjt spår, trots att han är stel och behöver böjas, innan detta sitter. Hon var väldigt noggrann, pedagogisk och teknisk i sina förklaringar, något jag gillar. Jag tror att hon har rätt men det tar väl någon vecka innan jag vet säkert.
Jag måste sträcka upp mig, ha lite mer tonus och rida mer aktivt. Jag måste bli mer konsekvent och noggrann.Så ska jag balansträna också. Jag är i alla fall väldigt inspirerad just nu och har ridit väldigt bra de senaste dagarna.

Jag skulle gärna göra om detta men vi får se om det dyker upp något tillfälle som passar. Det är svårt att kunna rida lektioner på vardagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar