Sidor

söndag, september 27, 2015

Mer lektion

Idag gick båda mina hästar lektion för Lena J. Lifri red jag själv och Skuggi red min stallkamrat Lena.

Lifri har börjat tagga till och bli sitt "vanliga" jag men skötte sig briljant. Vi var ganska många på lektionen men det brukar inte bekomma Lifri (om ingen rider för nära förstås). Det var voltarbete och skänkelvikningar som vanligt och vi lyckades höja nivån på skänkelvikningarna, få till ett bra flyt och gå lagom mycket sidvärtes och lagom mycket framåt. Klart bästa skänkelvikningarna hittills, vi brukar ha problem med framåtbjudningen när det ska gå åt sidan också. Det jag ändå är mest nöjd med är tölt på volt där jag lyckades få honom att släppa och böja sig även i höger varv och han helt enkelt gick riktigt fint. Dessutom tänkte jag hela tiden noggrant på våra svängar och såg till att de itfördes korrekt.
Vad har hänt då? Jo jag har blivit påmind om att jag måste vara aktiv och rida och Lifri har blivit lite mer lösgjord och lite mer harmonisk. Helt plötsligt kan jag verkligen inverka på honom utan att det blir kalabalik.

Vad jag såg av Skuggi och Lena så gick det också bra men han är ju inte världens lättaste. Han tog något litet skutt och protesterar när han tycker att ryttaren gör fel. Sedan var det nog jobbigt för honom också. Och Lena. Det var ju bara tredje gången för dem tillsammans och andra gången som Skuggi var på lektion. Jag tycker att de var duktiga i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar