Sidor

lördag, mars 21, 2009

Den här veckan

Så här fint var det när jag kom upp till stallet i måndags och inte har det blivit mycket bättre men det är i alla fall vår.

I måndags red jag ut på Dimbrá, det var lite spännande. Hon är inte så van att vara ute själv och var inte så förtjust i det. Hon försökte vända och gå hem, svänga rakt in i skogen och var allmänt krånglig till en början. Men det släppte ganska snabbt och hon gick på bra. Hon har börjat trava fint nu, jag har börjat få kläm på hur jag kan hjälpa henne för att hitta takten.
När vi vände hemåt fick hon lite bråttom och drog iväg i en väldig fart. Det tog lite tid att lugna henne men det gick. Jag lättade lite i sadeln, pratade med henne och plockade lite med tyglarna tills hon började slappna av och trava. Då saktade vi ner. Sen kunde vi skritta på långa tyglar resten av vägen.

I onsdags var jag och Birkir ute i skogen trots att det hann bli mörkt på oss. Som vanligt riktigt trevligt.

Idag så red jag lektion igen, för Anna Boredahl, fast på Birkir den här gången. Den hästen är värd sin vikt i guld! En sån pärla! Vi började med öppna i skritt och det är ju inga problem. Sen red vi öppna i trav också. Det är svårare men han travade enormt fint. Han gick upp i tölt en gång.
Efter det så töltade vi också och det gick också fint, måste jobba lite på formen och få honom att slappna av lite mer i tölten. Vi övade också på att gå ner till tölt från galopp och upp i galopp och ner till tölt igen. Han fattade rätt galopp (från tölt!) alla gångerna. Han har haft lite problem med galopperna så jag var inte säker på om han skulle fatta från tölt ens men vi körde bara på och det fungerade!
Vi avslutade med slutor, jag känner mig osäker på hur man gör så jag ville öva lite. Det gäller att passa på när man rider lektion på en häst som kan. Och ja det var ju inte heller några problem. Han är så duktig! Så länge jag kommer ihåg yttertyglen, sitter ordentligt, har blicken framåt och rider som man ska så går Birkir precis som man vill. Sen så är han ju trevlig att hålla på med och så är han snygg också. Det är en lyx och en glädje att få rida en sådan häst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar