Sidor

lördag, mars 07, 2009

Ridlektion

Ja idag har jag ridit lektion! Jag var faktiskt lite nervös innan, det var jättelänge sen jag red lektion. Måste ha varit flera år sedan. Det var på Grimur i alla fall.


Stenhugget brukar Anna Boredahl hålla lektioner och idag fick jag vara med på Dimbrá. Dimbrá betedde sig ungefär som väntat fast lite värre! Hon vägrade gå på spåret och var ovanligt sur och tvär. Så först fick jag tölta på volt, för det går ju, och sen försöka ta mig ut på fyrkantspåret igen. Anna tyckte det var viktigt att jag inte låter henne sakta av när hon kastar sig inåt, då lär hon sig att hon får skritta då. Det är ok att rida volt istället så länge hon får hålla tempo och jobbar också. Det vi gjorde nu var att försöka tölta med henne lite ställd inåt och om hon gick innanför spåret så stannde vi och gjorde skänkelvikning tillbaka. Det funkade fint efter en hel del om och men. Så småningom bytte vi lite taktik och bytte varv om hon svängde inåt utan att låta henne sakta ner. Dimbrá var sur som en citron och småbockade faktiskt!
Så småningom sprang hon snällt längs spåret och hon travade till och med.
Anna tyckte jag jobbat bra och berömde mig för att jag har en bra sits! Det var väldigt roligt att höra då jag tycker att sitsen är väldigt viktig.

Så vad tyckte jag då? Ja jag har lite svårt att bestämma mig, den typen av ridning jag praktiserade idag är inte riktigt min stil. För mycket säga till på skarpen och prata med mycket stora bokstäver. Samtidigt känner jag att kanske har jag varit för mesig med Dimbrá. Kanske fungerar inte den typen av ridning jag vill syssla med på den hästen just nu. Man måste ju jobba där man står. Dimbrá är definitivt ingen lätt häst och hon går inte riktigt att jämföra med andra hästar jag ridit. Men jag är inte riktigt säker. Får se hur det känns när jag rider henne nästa gång.
De andra tyckte i alla fall att det såg fint ut. Catrin var snäll och fotade när jag red och jag får säga att det såg bättre ut än det kändes i alla fall.

1 kommentar: