Sidor

tisdag, augusti 31, 2010

Igår

Igår var jag och Dimbrá ute en sväng. Vi red genom skogen och ut på grusvägarna. Mest skritt i skogen men sen blev det mer fart! Växlade tempo och gångart ofta för att hålla henne alert och det fungerade fint. Mitt i turen började det regna på oss men det gjorde inte så mycket eftersom det var ganska varmt.

Annars så håller jag på att läser litteraturen till ridledarutbildningen och har läst i princip hela Ridhandboken 1. Det står en hel del vettigt men också en del (tycker jag) knasigheter. Till exempel så står det att man alltid ska dra åt sadelgjorden efter att man skrittat fram, från hästryggen. Det är rent ut sagt livsfarligt och jag känner till en del olyckor som hänt när ryttaren har gjort just detta. Det är synnerligen oklokt att lossa på sadeln medan man själv sitter i den. Då tycker jag att det är bättre att den är lite lös i sådana fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar