Sidor

lördag, augusti 28, 2010

Samling

Idag red jag ut på Birkir. Först genom skogen och sen ut på grusvägarna bort mot Runsa, vände om och tog klätterbacken och skogen hem igen. Inspirerad av Ridhandboken 1 så jobbade jag mycket med halvhalter och med att på prov föra fram händerna och länga tygeln för att se om han skulle länga halsen och söka sig framåt nedåt. Syftet med halvhalterna var att samla honom och genom att låta honom länga halsen kontrollerade jag att han fortfarande arbetade korrekt och inte försökte smita undan bettet eller sänka ryggen. Jag drar absolut inte bak händerna i halvhalterna utan rider in honom mot en stilla hand. Han längde sig fint och efter några steg så samlade jag upp honom igen. Vi arbetade på det här viset i skritt, trav och tölt och Birkir var mycket mjuk och samarbetsvillig. Till slut töltade han i mycket kort tempo väldigt samlat och fint, duktig häst!
På vägen hem busgalopperade vi innan klätterbacken och sen skrittade vi hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar