Sidor

onsdag, augusti 18, 2010

Lektion för Åsa och Birkir

Idag var jag uppe i stallet på dagen och höll lektion för Åsa och Birkir. Fokus för lektionen var att jobba på tölten och att få honom att samla sig ordentligt. De fick värma upp först med volter i skritt och sen med att växla mellan skritt och trav för att få Birkir lite mer på hugget. Efter det fick de jobba på volt runt mig, först i skritt och trav och sen i tölt. De fokuserade på att få volten rund och hästen att trampa under sig ordentligt, vänster varv är tydligen svårare än höger så vi jobbade lite mer i det. Jag är noga med hur de gör övergångarna från skritt till tölt och låter Åsa vänta med att göra övergången tills skritten är riktigt bra. Sen är det viktigt att Birkir startar tölten fint utan att gå emot. Jag tycker att alla övergångarna gick jättefint och Birkir behöver knappt något stöd av tygeln alls för att gå upp i tölt. Han jobbar dessutom på bra, kortar sig rejält (han har ganska lång rygg) och samlar sig bra. De fick även göra lite öppna på volt i skritt och sen tölta lite mer och det såg väldigt fint ut. Jag tycker att de har utvecklats mycket under tiden jag har varit borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar