Sidor

söndag, augusti 29, 2010

Lektion för Louise

Idag var jag med Louise till stallet igen, nu var det dags för mig att hålla lektion för henne! Elfael vill ju helst göra som han vill så vi jobbade mycket med att han verkligen ska göra som Louise vill. Det är inte så att han inte lyssnar utan snarare så att han inte alltid tycker att det innebär att han behöver göra som hon säger.
De fick göra halt, komma fram i trav och sakta av på bestämda punkter. De fick även rida slalom mellan koner i trav och skritt. I skritt fick de jobba på att göra fina serpentinbågar där Elfael fick böja sig genom kroppen, jobbigt tyckte han. De fick även jobba lite på volt i skritt så att han skulle böja sig ordentligt. Jag vill inte låta dem jobba så länge på volt då Elfael bara är fyra år. I traven vill Elfa gärna gå och sega och själv bestämma när han ska sakta ner så Louise fick se till att han gick fram ordentligt och absolut inte saktade ner på eget bevåg.
Jag tyckte det gick jättebra och i slutet av passet började Elfa slappna av, söka sig framåt nedåt och länga stegen. Jag har aldrig sett honom gå så fint! Han är ju arab och struttar helst runt med huvudet i vädret som en typisk arab men nu har han visat att han verkligen kan göra annat.

2 kommentarer:

  1. Blir han lika fin som sin bror så blir det bra, han pysslade inte med något struttande ;) Tack för lektionen å vi ses på söndag!

    SvaraRadera
  2. Jag tror han blir fin! Han har ju förbättrats snabbt nu när du rider mer.

    SvaraRadera