Sidor

onsdag, februari 18, 2015

Idrottsdag

Idag har karolinska idrottsdag så jag var hemma och idrottade. Tänkte passa på att rida ut med båda hästarna medan det var ljust. Det gick så där.
Jag och Skuggi kom inte långt. Han var mjuk och kändes pigg och fin i skritten men när vi skulle trava gick han inte rent alls utan wobblade bara runt. Så det var bara att ge sig hem igen. Vet inte riktigt vart hältan sitter men han hade ett sår på höger bak. Dock ingen värme eller svullnad.

Lifri har de senaste dagarna varit mild och ljuv att fånga. Så inte idag. Eftersom det blev en så kort tur med Skuggi så blev det så att jag fick hämta Lifri under lekstunden efter frukost. Då är han alltid omöjlig. Idag gjorde han det jag tycker absolut sämst om. När jag är framme och trär grimman under nosen så kastar han sig bakåt och drar. Det gör mig tokig. Sedan travade han och galopperade över stenröset i hagen ett tag innan jag fick en ny chans. Då gick det bra.
Så tyvärr var jag arg under tiden jag gjorde i ordning honom. Jag vet ju att det inte hjälper (snarare tvärtom) så jag försökte släppa det och hade lyckats när jag skulle sitta upp. Hur Lifri var att rida idag övervägde totalt hur han betett sig innan. Han var fantastisk. Lugn och mjuk i skritten. Vi kunde trava korta bitar när underlaget var rätt. Han var pigg och framåt utan att vara spänd. Och vi fick till tölten på ett sätt som vi sällan lyckas med. Jag kunde driva lite försiktigt så att han verkligen fick med sig bakbenen och han verkligen lyfte fram. Det krävs ju att jag verkligen rider, samtidigt som han samlar sig så fint så blir han väldigt, väldigt taggad. Det räcker med lätta förhållningar för att hålla tempot men det finns så mycket kraft i den lilla hästen. Det går framåt just nu kan man säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar