Sidor

torsdag, februari 12, 2015

Två olika

Idag var Lifri en liten vilde. Att fånga in honom gick bra men han sprang runt lite innan jag fick ta honom. När jag skulle tränsa drabbades han av panik. Jag hade tyglarna runt halsen så jag tappade honom inte helt men det var bra nära. Så fort jag försökte få på tränset igen så blev han hysterisk. Till slut lyckades jag få in honom i en av uteboxarna och då kunde jag få på tränset. Jag hade tänkt rida ut men valde att hålla mig på ridbanan eftersom han var fortsatt mycket spänd och svår att ha att göra med. Mitt i valde jag att ta in honom i sin box och helt enkelt byta bett. Vi har ju, på tandläkarens inrådan, bytt till ett rakt bett för några veckor sedan och han har blivit lite ovillig vid tränsning. Efter att ha bytt tillbaka till det gamla vanliga, tre-delade sötmalm och koppar, så gick det bättre faktiskt. Jag hoppas att det hjälper. Annars så har jag införskaffat tillskott med tryptofan, något jag blivit rekommenderad när vi haft problem tidigare. Ibland undrar jag verkligen vad som försiggår i hans huvud. Inte kan han ju må bra i alla fall.

Skuggi var i alla fall sinnebilden av snäll och rar ponny. Trevlig att hålla på med, till och med att kratsa hovarna går bra nu. Han stod still när jag satt upp, var trevlig att rida från första stund. Mjuk och fin i munnen, travade och galopperade lugnt och fint. Bäst av allt var hemvägen genom skogen. Han hittar utan problem stigen under snön, snubblar inte och bryr sig inte om vatten och is som knakar. Jag kan bara sitta och slappna av medan han går dit han ska. Ibland är det skönt att få åka häst, det är jag inte bortskämd med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar