Sidor

måndag, mars 28, 2016

Valldis Påsktävling

Nu är väl alla nyfikna på hur det gick igår? Kom vi iväg och tävlade och i sådana fall hur gick det? Blev det några hysteriska anfall? Är hästen sönderstressad? Osv...
Vi kom faktiskt iväg problemfritt. Lifri var inte helt nöjd med att få stanna inne och äta frukost men åt ändå. Under tiden åt vi frukost i stallet. Sedan longerade jag Lifri en liten stund, han var lugn och fin. Lastningen gick som vanligt problemfritt. Att köra till Runsten gick snabbare än vad jag räknat med och vi var där riktigt tidigt. Det gjorde att vi hann se oss om ordentligt och Lifri och jag fick chansen att promenera runt lite i ridhuset också vilket kändes skönt.
Vi värmde upp ganska länge, Lifri blir lätt ganska stel och orkar mycket så risken att vi värmer upp för länge är inte så stor. Emellanåt var det väldigt trångt inne på framridningen men Lifri var trots det sansad. Vi passade på att ta plats när det gick och jag koncentrerade mig på att böja igenom honom.
Jag satt av innan collecting ring för att ta av jackan och för att han kan tycka att det är octäckt när de ska sätta på armbimdlarna.
In i ridhuset utan problem men han reagerade på att det satt folk på läktaren och när han såg sig själv i spegeln.
Trots det gick det bra, jag andades och tittade dit vi skulle, red nästan som hemma och Lifri gick som hemma ungefär. Vi har ju inte kunnat träna på sistone och han har inte gått jättebra. Det är ju dumt att tro att det skulle gå bättre på tävling än hemma.
Vi slutade på 4.2 med 4.8 som bästa poäng. Jag är väldigt nöjd och stolt över Lifri. För inte mycket mer än en vecka sedan trodde jag att det här aldrig skulle gå och så sköter han sig exemplariskt. Klart att det egentligen inte är jättebra poäng om man tänker på hur fin han kan vara men han är faktiskt inte finare nu. Så jag kunde inte vara mer nöjd med gårdagen. Jag tycker att Lifri är en fantastisk häst och jag kan inte förstå hur han kan hantera en tävlingssituation så bra när han kan vara helt hysterisk för ingenting på hemmaplan. Det verkar som om han trivs som tävlingshäst.
Om det är något som jag tar med mig från den här upplevelsen så är det att vi inte ska tävla så tidigt på året och att vi mår väldigt bra av att vara ute i lite väl god tid.

2 kommentarer: