Sidor

onsdag, december 30, 2009

Senaste dagarna

Orkade inte blogga igår men var uppe och red Dimbrá. Det blev en tur på volten med fokus på att hon skulle lyssna. Hon var så duktig! Hon lyssnade superbra från början till slut. Mamma hade Skardi lös på volten i slutet och han sprang glatt efter oss men Dimbrá lyssnade på mig ändå. Hon kändes verkligen fin igår, uppmärksam och lätt i handen.

Idag var jag uppe och red Birkir, också på volten (det är ju mörkt på kvällen ju!). Vi började med skritt och trav, mycket halter och igångsättningar. Sen blev det lite tölt och även en del galopp. Vi körde nedtagningar från galopp till tölt och det fungerade bra. Galoppen i höger varv blev inte så lyckad, han ville som vanligt kasta sig in i den och sen var den inte ren heller. Men vi övade lite mer halter och skritt för att få honom tillbaka till att lyssna ordentligt och inte bara springa på (han var pigg!). Sen provade vi igen och det gick hyfsat. Överlag så var han duktig, som vanligt.

Jag har ju jobbat också och det har väl varit så där. Igår var en häst på rymmen och när jag kollade elen i hagarna visade det sig att de flesta helt saknade el! Så på morgonen idag kom de och fixade med det. Utsläppet blev sent eftersom jag inte gärna kunde ställa ut djuren utan el i staketen.
En häst hade lite tokspunk med mig vid intag också, samma som lyckades skrämma mig en gång, dock inte denna. Han stegrade sig, skuttade och bar sig åt men inte lika mycket som sist och inte alls lika nära mig. Det finns flera saker som var annorlunda denna gång: jag känner hästen bättre nu, jag använde inte kedja, jag behöll mitt inre lugn och försökte inte få in hästen så fort som möjligt utan stannade upp för att få hästen att lugna ner sig, jag kände mig säker på att det här det grejar jag. Det här med att behålla sitt inre lugn är en konst, jag brukar tänka på att andas djupt och försöka slappna av i kroppen, då brukar lugnet infinna sig. Men så är ju mitt motto "bara man tar det lugnt och andas så ordnar sig det mesta".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar