Sidor

tisdag, december 01, 2009

Töltträning

Idag hade jag glädjen att få rida Birkir och han kändes väldigt fin! Väldigt framåt men tyvärr blir det lite på bekostnad av lyhördheten. Vi började ridturen med att rida slalom i skogen innan vi gav oss bort mot ridskolan och "E4:an". På väg mot ridskolan red vi korta snuttar i trav med lite skritt emellan för att få honom uppmärksam och för att samla honom lite. På rakan mot ridskolan red vi öppna och sluta (i skritt), lite skänkelvikning blev det också när vi red förbi.
När vi kom upp på E4:an travade vi lite för att få upp farten igen och sen gjorde vi samma övning som i början fast i tölt, dvs korta snuttar. Till en början gick det så där men sen kom takten! Så då gjorde vi en variant på den, vi saktade av...men sen i sista sekund så ångrade jag mig och fortsatte i tölt! Alltså riktiga halvhalter. Det fick honom att samla sig fint och vi töltade på ett bra tag. Jag vill särskilt påpeka att jag inte driver honom mot handen utan jag gör en halvhalt, när jag fått igenom den så släpper jag och driver fram honom igen. Övningen kräver ingen styrka men precision och framförallt timing. Det gäller att göra halvhalten innan hästen trillat ner på framdelen och sen driva fram den igen innan den saktat av till skritt.
Vi galloperade lite också och gjorde en tvärnit efter det. Det var inte meningen, han bara lyssnade bättre än jag trodde.

Birkir, kanske lite smalare?

Jag tycker annars att han ser smalare ut nu men sist jag mätte honom var han lika tjock som när vi började operation viktminskning. Men han har kanske gått ner på andra ställen? Tycker att han ser okej ut i alla fall.

3 kommentarer:

  1. Vad bra du beskriver hur du gör halvhalt, blev sugen att prova direkt :)

    SvaraRadera
  2. Tack! Och klart du ska prova! Halvhalter är väldigt användbara.

    SvaraRadera
  3. Härligt det lät. Åh jag är så glad över kylan idag. Hästarna blir så pigga och glada. Tycker Birkir ser fin ut i kroppen.

    SvaraRadera