Sidor

tisdag, oktober 12, 2010

Hur har det gått då?

Ja i söndags var jag ju på Antuna gård där ID Horses håller till och provjobbade lite. De invigde ridhuset också så det var lite jippo att titta på efteråt. De hade fixat en låtsas tjur på hjul. Den kördes runt som en skottkärra ungefär medan ryttarna försökte sticka pinnar i den. Mycket livat, det verkade svårt minst sagt!
Jag var där och jobbade idag också och de vill jättegärna anställa mig! Och jag måste säga att jag vill jättegärna arbeta där! Det är ljust och fint, hästarna verkar trevliga och det är en väldigt trevlig stämning i stallet. Arbetet är inte heller jättetungt, de har spån i boxarna och det är inte alls lika tungt som halm. Plus att det luktar helt okej, dvs lite, för att vara ett stall.
Arbetstiderna är uppdelade i olika pass och som det ser ut nu så kommer jag framför allt schemaläggas på vardagar och då på morgon- och eftermiddagspass. Men det kan bli kvällar och helger någon gång ibland. Morgonpasset är mellan 7 och 12 eller 8 och 13, man jobbar två och en kommer 7 och en 8. Eftermiddagspasset är mellan 15.30 och 17.30, som det ser ut nu men jag förstod att det kanske ändras. Kvällspasset är mellan 20.30 och 21.30 och är i princip bara kvällsfodring. Så det blir lite tid emellan passen men det känns helt okej eftersom jag bor så nära. Jag hinner åka ut och rida eller åka hem och städa och fixa innan jag har arbetat färdigt för dagen.

Igår var jag ute och red Dimbrá, en härlig uteritt, och hon kändes toppen. Hon lyssnade fint och var mjuk i kroppen, det var riktigt roligt! Vädret var dessutom strålande. Vi red slalom i skogen och tölt, trav och galopp på vägarna.
När jag var uppe i torsdags så longerade jag henne bara, väldigt givande faktiskt. Övade på att få henne att gå ordentligt böjd, springa runt mig i en cirkel och inte hänga i linan. Det gick väldigt bra och hon travade fint.
Så nu känns det som om vi har lite flyt.

4 kommentarer: