Sidor

torsdag, oktober 28, 2010

Lusitano

Idag har jag ridit lusitano för första gången i mitt liv, det var en upplevelse! Vi bestämde igår på jobbet att jag skulle ta och rida Braseiro på lunchen så jag hade med mig mina ridgrejer. Braseiro är fyra och flyttade nyligen hit från Portugal. Lotta fick sitta upp först så att han skulle göra sig av med den värsta energin innan jag satt upp och tur var väl det för det blev värsta rodeon! Han bockade, sparkade bakut och kastade sig. Hon red säkert en halvtimme och försäkrade mig om att han inte vanligtvis är så där innan jag satt upp. Jag skrittade och travade och det gick bra, galoppen lät jag bli eftersom han var som värst där. Han kastade sig en gång men annars gick det bra. Jag blev lite pikad för att det syns att jag är islandsryttare, tydligen har vi en förmåga att "sitta i stigbyglarna" i traven, dvs att fusksitta och egentligen ha vikten i stigbyglarna. Jag måste påpeka att på Dimbrá och Birkir sitter jag på riktigt men det här var en helt annan rörelse.
Under tiden vi höll på så kom Brian in i ridhuset med sin Sul och när jag satt av Braseiro så ville han att jag skulle prova att rida Sul. Det var jätteroligt! Jag hade Brians längd på stiglädrena så jag kunde inte fuska med sitsen, nådde precis ned till stigbyglarna! Jag travade en del och sen galopperade jag, jag galopperade fort, jag galopperade långsamt, jag galopperade på en volt som jag minskade och minskade och minskade. Jag kämpade på och till slut fick jag godkänt på voltstorleken. Den kan inte varit större än tre meter och galoppen var jättekort! Det var häftigt men sen var jag tvungen att kliva av och gå och jobba, slut på leken.

3 kommentarer:

  1. Det var det verkligen. Kan säga en sak - TRÄNINGSVÄRK!

    SvaraRadera
  2. Men vad du får vara med om, håller med Annica, häftigt!!

    SvaraRadera