Sidor

söndag, oktober 31, 2010

Lektion för Åsa och Birkir

Igår jobbade jag på Wallstanäs, det var trevligt att träffa tjejerna där. Ibland förbluffas jag över hästhanteringen. En häst leds med stigbett till och från hagen, skönt tycker de andra, otäckt tycker jag. De flesta leds rutinmässigt med kedja under hakan. Jag tycker inte att det är riktigt okej, jag är inte alls van vid den sortens hästhantering, något jag tackar mina föräldrar och hästarna vi haft för.

Idag var jag helt ledig så jag höll lektion för Åsa och Birkir. Var duktig och tänkte i förväg på att underlaget inte är så bra nu (geggigt!) så jag planerade en lugn lektion. Tänkte att de skulle få göra lite öppna på volt, en väldigt nyttig övning. Först uppvärmning naturligtvis och lite öppna på rakt spår. Sen var det dags för att rida på volt, började med att låta dem jobba på böjningen på volten lite innan de fick gå över till att göra öppna. Jag tyckte att de gjorde bra ifrån sig. I Birkirs svåra varv tog det en stund innan det såg bra ut men efter ett tag så såg det lika fint ut som i hans starka varv. Avslutade med öppna i trav på rakt spår och där gick det bättre i svåra varvet! Sen skrittade de av och Åsa visade att hon kan styra Birkir utan att använda händerna överhuvudtaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar