Sidor

lördag, oktober 02, 2010

Oförberedd lektion och lite ridning

Idag följde jag med Åsa och mamma till stallet, höll lite lektion för Åsa. Det gick ok (från min sida då), jag var oförberedd och hade inget planerat så det blev inte så genomtänkt. Jag började med att longera Åsa lite på Birkir och lät henne göra lite olika sistsövningar som uppvärmning. Sen fick de jobba både i trav och tölt, mest på volt. Birkir travade något oerhört fint och längde stegen rejält. Han såg enormt tillfreds ut och verkade väldigt nöjd med sin insats. Han har verkligen vuxit och utvecklats sen jag först träffade honom. De fick tölta på halva volten och skritta på andra halvan för att undvika nedförslutet, han faller lätt framåt där. Att bara låta honom tölta så korta sträckor gör honom dessutom mera uppmärksam samt att man kan kräva en högre kvalitet. Det gick jättebra och jag tycker att Åsa verkligen jobbade bra, kom ihåg att rida hela tiden så att Birkir lyssnar hela tiden. Några övergångar lyckades de bibehålla den fina formen de hade i skritten i tölten. Helt enkelt så jobbade de båda på bra även om ridläraren känner att hon kunde gjort bättre ifrån sig.

Efter det var det dags för mig att rida Skardi lite. Han var pigg så det räckte och blev över kan jag säga! Skrittade och travade, red en del volter för att mjuka upp den gamle gubben och han skötte sig fint. Även jag gjorde lite sitsövningar, jag stod upp i stigbyglarna och försökte hitta min balans stående. En bra övning och svårare än man kan tro. Jag håller på och läser Spänst & harmoni i ryttarens sits så nu är jag väldigt fokuserad på sitsen. Boken är enormt intressant och det finns en hel del bra övningar i den, både avsuttna och till häst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar