Sidor

måndag, januari 24, 2011

Inspirerad!

Ja så känns det nu! Är så jävla inspirerad i min ridning just nu! Tror att jag kan tacka "min" dressyrtränare (dvs Lotta) för det mesta av inspirationen. Det känns som om det går framåt just nu, som om jag lär mig, utvecklas och blir en bättre ryttare. Jag vet vad jag behöver jobba på och känner mig motiverad till att jobba på det.
På onsdag ska jag få en liten lektion på Valor igen och på fredag får jag rida honom själv och slipa lite ifred. Jag börjar känna mig lite bekväm med de här stora hästarna nu (och han är ju inte direkt jättestor, 160 cm ungefär tror jag, jag kan komma upp själv från marken). Det kändes faktiskt lite konstigt i början men nu känns det mer normalt.

Idag red jag Dimbrá, började med minsta rundan i skogen som uppvärmning och sen jobbade vi på volten. Trots is och knöggel så var underlaget faktiskt helt ok. När vi kom in på volten så hoppade jag av och kortade stiglädrena ett hål (!). Jobbar på att rida med lite kortare läder så att jag inte ska "sitta i stigbyglarna" utan på rumpan istället. Med kortare läder så får man ont i lederna om man inte sitter ordentligt på rumpan. Jag kortade ett hål innan jul också. Jag rider ju annars med väldigt långa stigläder. Det har tagit lång tid att komma dit men det är som om benen bara har blivit längre och längre. Men nu måste jag alltså lära mig att böja lite på dem. Det kändes faktiskt helt okej med nya längden.
Annars så jobbade jag och Dimbrá lite som jag jobbat med Valor, böja, ställa, få henne att lossna i sidorna och i nacken. Mycket volter, ställde även utåt på volten. Inner skänkel, ytterhand. Komma ihåg att sträcka på mig och öppna upp innerhanden så fort hon stelnar till i nacken. Inte slöa till utan rida ordentligt hela tiden. Det gick bra och efter ett tag var hon mjuk och fin. Jag brydde mig inte så mycket om vilken gångart det blev, kändes som lite överkurs just nu.
Avslutade med tempoväxlingar, gick över till att rida tempoväxlingar på lösa tyglar. Jätteroligt tyckte hästen, hon blev riktigt på hugget och jag provade att lägga galopp genom att bara sitta till lite och hon fattade direkt. Det fungerade i båda varven.
Tror att vi båda var nöjda efter det så vi skrittade av. Hon blev faktiskt ganska svettig.

4 kommentarer:

  1. Du låter verkligen taggad. Nu blir jag sugen på att rida. :D

    SvaraRadera
  2. Finner det väldigt trevligt att den lilla åsnan o du verkar ha en plan.... Ni kommer bli ett bra team på tävlingsbanan...;-)

    SvaraRadera
  3. Ja just nu så känns det ju så! ;) Vi jobbar på och det känns som om det går framåt!

    SvaraRadera