Sidor

lördag, januari 22, 2011

Valor igen och liten lektion

Igår red jag Valor alldeles själv, Lotta var ledig. Först hade vi ridhuset helt för oss själva men efter en stund kom Linnea så då var vi två. Lyxigt ändå.
Jag övade vidare på övningarna jag gjorde när jag red för Lotta, böjde och ställde och han mjuknade mycket snabbare den här gången. Jag avslutade med att låta honom sträcka ut halsen ordentligt, först i trav och sen i skritt. Jag tycker att det gick riktigt bra den här gången, bitvis gick han jättefint och jag lyckades hålla någorlunda koll på mig själv. I torsdags hade han tydligen blivit rädd för tåget (stallet ligger ju nära järnvägen och man kan höra när tåget passerar inne i ridhuset) och dragit två gånger men med mig var han lugn. Det var skönt att få öva lite alldeles själv, känns som om det är lite lättare att lära känna hästen då. Jag blir nog lätt lite spänd när jag ska rida lektion men det går nog över när jag blir lite mer van.

Efter jobbet åkte jag upp till Stenhugget och höll lite lektion för Åsa och Birkir. Det blev lite si och så, kunde ju bara kommentera när de var nära lampan för annars så såg jag dem inte ordentligt. De fick jobba på böjt spår mycket, samla ihop och mjuka. Tycker att de skötte sig fint, tölten blev bra och efter tölten så travade Birkir otroligt fint. Åsa släppte ner honom på lösa tyglar och han fortsatte att trava så där jättefint fast med nosen i backen. Snacka om att länga överlinjen. Han verkade tycka att det var jätteskönt.
Sen bjöd Åsa mig på middag och vi snackade en hel del skit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar