Sidor

tisdag, januari 04, 2011

Publik igår

Igår red Catrin lektion för Caroline Wintzell och eftersom måndagar vanligtvis är min dag så åkte jag upp och tittade istället. Har ju tänkt att jag ska göra det någon gång men det har inte blivit av tidigare.
De övade övergångar mellan skritt och trav och skritt och tölt. Fokus på kvalitéten på övergångarna och att Catrin skulle rida ordentligt genom övergången. Det jag tyckte var bra med lektionen var att Carro fokuserade mycket på Catrins ridning och sits och på hur detta förändrar hur Dimbrá går. Hon var också noga med eftergiften, dvs att när Dimbrá går fram som man vill så ska hon inte ha någon inverkan alls, så att hon lär sig att det är så här hon ska gå. Detta är mycket viktigt, om man fortsätter att inverka när hästen går som man vill så kommer den aldrig förstå när den är duktig.
Jag tycker att både häst och ryttare gjorde bra ifrån sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar