Sidor

söndag, december 09, 2012

Fantastiska häst!

Idag var han helt fantastisk min lilla häst. Han lät sig snällt fångas och var ovanligt lugn och sansad att hålla på med. Vi jobbade lite med carrot-sticken igen och efter det kopplade jag tyglar i repgrimman och genom bettringarna, hade tränset över idag. Han kom mycket väl ihåg vad vi brukar göra och svarade fint på tygelhjälperna. Han stod även stilla och sänkte huvudet när jag gjorde mina "sitt-upp" rörelser. Synd att han är halt för han är redo att bli riden nu. Det syns så tydligt på honom när han är mentalt redo. Då står han helt avslappnat med huvudet sänkt och rör inte en fena.
Jag avslutade med att släppa honom lös och han fick följa efter mig medan jag gick runt på ridbanan. Åsa och Birkir plus mamma och Skardi for runt på ridbanan med det brydde sig inte Lifri det minsta om. Vi stod still medan de red runt oss, Lifri som en staty med fullt fokus på mig. Vi gick åt andra hållet medan de galopperade utan problem. Lifri blev rädd en gång när Åsa använde spöt och hoppade till men han stannade kvar hos mig och lugnade sig snabbt. När vi var färdiga så sa jag åt Lifri att stanna medan jag gick iväg för att hämta grimskaftet som jag hängt på staketet. Han stod snällt kvar, som fastbunden i marken, trots att Åsa och Birkir galopperade och jag gick min väg. Han är så skön och så rolig att jobba med, jag njuter av varenda sekund!

2 kommentarer:

  1. Tråkigt att Lifri fortfarande är halt. Om du ska göra en hältutredning kan jag varmt rekommendera Brunmåla i Täby och Cosima. Hon har ett öga som få och dom är väldigt noggranna och proffsiga. Lugn miljö som borde passa Lifri bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för tipset. Hältutredning blir det, måste bara fixa så att vi har skjuts och allt så att vi kan ta oss dit...

      Radera