Sidor

måndag, december 31, 2012

Året som gått

Det gångna året blev inte alls som jag tänkt mig och sammanfattningsvis så kan jag väl säga att det har varit väldigt händelserikt.

Året började i Schweiz med att jag var sjukskriven en vecka. Precis innan nyår flög jag av en häst och fick en liten hjärnskakning. Efter det så har det gått uppåt.
Tanken var ju att jag skulle åka hem till Sverige permanent i början av året men jag valde att stanna längre i Schweiz och lära mig mer. Det har jag inte ångrat.

Jag och Ára på istölten
I mars tävlade jag på is tillsammans med Ára som jag tränat under hela året. Det gick väl helt okej men jag var nervös så jag knappt kunde andas men kände ändå att jag ville försöka lära mig det här med att tävla.
I mitten på mars kom årets enda avramling. Jag och Ára gick omkull rejält och jag fick henne över mig men som genom ett mirakel skadade ingen av oss sig.

Skitväder på tävling
I slutet av april arrangerade vår lokala islandshästförening Gaedingakeppni så det var mycket slit inför det. Hela tävlingsdagen stod jag som funktionär i kyla, regn och blåst. Samtidigt var det kul att få vara med under tävlingsförberedelserna, jag lärde mig mycket om vad som krävs för att fixa till en tävling.
Jag var även iväg med Barla på en stor hästmässa i Bern där hon red Frida i showen. Mitt jobb bestod i att ta hand om hästen (mestadels hålla i henne i pauserna), fotografera och hålla ordning på Barla (svårast av allt). Det var väldigt, väldigt roligt!

Galoppen gick bra när vi tävlade femgång
I början på maj klarade jag av Brevet I, ett grundläggande ridprov med tillhörande teoridel. Skitenkelt för någon som ridit så länge som jag har men lika glad är jag för det.
I slutet av maj startade jag och Ára i femgång, första gången för mig och även om passen sket sig så är jag väldigt nöjd. Vi hade både roligt tillsammans och jag var inte så fasligt nervös. Dessutom var bilderna från tävlingen väldigt fina.

Maria Berg och Svartur vom Hochwald på NM
Jag och Lifri i augusti
 I augusti var jag hemma och passade på att åka och titta på de fina hästarna på Nordiska mästerskapen, riktigt inspirerande.
Jag passade även på att jobba med min älskade Lifri och det gick snabbt framåt. Inom kort behärskade vi fyra gångarter och kunde även svänga och stanna, rida ut i sällskap och själva. Tyvärr blev han halt i början av september, precis innan jag åkte tillbaka till Schweiz och är fortfarande inte okej.

Jag och Hamingja klarar provet galant
 Väl tillbaka i Schweiz satsade jag stenhårt på Brevet II, en lite större utmaning än Brevet I och med mycket mer teori. Ára såldes så jag var tvungen att byta häst precis innan provet men trots det så gick det bra. Istället fick jag rida fina Thorri och hittade en ny vän.
Sista helgen i oktober drog vi iväg på Swissmót, en lagtävling, och jag startade Undrun i tregång och finotölt. Det var Undruns första tävlingsstart och hon skötte sig fint. Hela laget gjorde bra ifrån sig och vi hade mycket roligt!

I början av december åkte jag hem igen och här har det inte blivit mycket ridning eftersom min häst är halt plus att jag har varit helt slut efter den intensiva hösten.

Året har bjudit på en del nya och gamla favoriter:

Lifri i december
 Lifri, naturligtvis! Vad ska jag säga? Han är helt perfekt för mig. Lite knäpp men det passar mig bara bra.

Ára
Ára har tagit en stor plats i mitt hjärta och det var ganska nära att hon också blev min. En fantastisk häst som alltid gör det jag ber om och det med glädje.

Thorri
 Thorri är en ny favorit. Jag fick låna honom till Brevet II och han är lättriden och rolig med en stark personlighet. Om hans ägare någonsin tröttnar på honom (och jag blir lite rikare) så skulle han gärna få ett hem hos mig.

Överlag har det varit ett bra år, lite för mycket arbete bara och lite för lite tid hemma. Tyvärr blev det inget Island och det kändes väldigt trist.
En av mina drömmar gick i uppfyllelse i år; att få rida ut på min egen häst tillsammans med min syster, och det har väl uppvägt en del.
Jag har lärt mig en hel del och verkligen förbättrat min ridning. Jag har lärt mig att rida pass och (även mer imponerande) att hoppa. Jag har utvecklats jättemycket och fått en ny säkerhet som ryttare.

Jag hoppas att ni också haft ett bra år och Gott Nytt År!

1 kommentar: