Sidor

onsdag, december 26, 2012

Ridlärare idag

Idag höll jag lektion för kära syster, jag har tröttnat på att fisa runt med min häst som ändå inte får arbeta just nu. Det blev en töltlektion från början till slut. Det betyder inte att de enbart red tölt utan att tölten var dagens huvudövning och allt det andra var förberedelser inför eller omväxling från tölten. Det blev en ganska kort uppvärmning med fokus på energi och uppmärksamhet. Uppvärmningen ska inte bara värma upp hästens kropp utan även förbereda hästen på vad som komma skall. Det blev galopp och mycket tempoväxlingar i skritt. Sedan blev det lite tölt ur kort skritt och sedan skritt igen innan vi gav oss på tölten helt och hållet. Birkir behöver lite mer energi och spänning för att det ska bli bra så vi jobbade på det. Det betyder ju inte att han ska springa runt och vara spänd men ibland vill han vara en hösäck. I tölten blev det mycket halvhalter och lite tempoväxlingar. Jag provade honom några minuter och han är inte helt lätt. Man måste rida, rida och rida. Men det ger också resultat och jag tyckte att i slutet av passet så gick han fint. Han kom upp och lossnade i bogarna, gick med energi och helt andra rörelser. Syster var så upptagen med att rida så hon hann inte känna efter men jag filmade lite så jag hoppas att hon kan se skillnaden själv.
Jag hade tänkt jobba mer med systers sits men hon satt så bra idag att det inte behövdes...
Roligt var det i alla fall idag!

3 kommentarer:

  1. Tack för ridlektionen! Nu ska vi träna så att det går ännu bättre nästa gång. :-)

    SvaraRadera
  2. Film, film! Eller är Åsa blyg. Jag önskar ett videoinlägg om det så är när Lifri bara står å är söt ;P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då måste jag väl filma lite då. Lägger väl i princip inte ut film när andra rider hur som helst.

      Radera