Sidor

torsdag, december 27, 2012

Motivation

Jag läser just nu en del om pedagogik och ridundervisning. Nyligen läste jag om vikten av att känna till motivationen bakom att ens elever rider. Helt enkelt varför de rider. Detta är viktigt att känna till, utan den kunskapen kan ridinstruktören inte se till att de får ut max av ridutbildningen. Det finns flera olika anledningar till att folk rider. En del tycker om att komma ut i skogen lite, andra drivs av ett tävlingsintresse. En del finner den fysiska utmaningen motiverande och för andra är det viktigast med samspelet med djuret/individen hästen.
Det som alltid drivit mig är att jag finner samspelet med hästen otroligt givande. Det ger mig glädje och gör att jag växer och utvecklas. Jag älskar hästar och det är även detta som hela tiden driver mig att försöka bli en bättre ryttare. Jag tycker att varje häst förtjänar en så bra ryttare som möjligt och känner att det är min skyldighet att vara en så bra ryttare som möjligt. Därför strävar jag ständigt efter att förbättra mig.
Detta är också min drivkraft bakom att vilja bli ridlärare. Jag vill hjälpa andra att rida bättre och få ut mer glädje ur samvaron med hästen. Samtidigt vill jag ge hästarna bättre ryttare, helt enkelt höja deras livskvalitet lite. Jag tror att jag skulle kunna lyckas med detta.

Vad motiverar dig till att rida?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar