Sidor

fredag, februari 26, 2016

Energibars

Nu för tiden brukar jag baka bars och ha med mig till stallet. Väldigt bra när jag åker direkt från stallet efter skolan och är hemma vid åtta nio på kvällen utan att ha ätit middag. Dessa hindrar mig från att dö svältdöden och får mig att orka rida klart.
Du behöver:
  • 1 dl fiberhavregryn
  • 1 1/2 dl russin
  • 1 msk nyponskalsmjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk kanel
  • 1 msk kakao
  • 2 äggvitor  
Jag har bytt ut nyponskalsmjölet mot mandelmjöl eftersom jag hade det hemma och nyponskalsmjöl är väldigt dyrt. Det går säkert att byta mot något annat pulver. Russinen går att byta ut mot fikon, aprikoser eller annan torkad frukt.
Du blandar ihop allt detta och kör det i en mixer tills du tycker att det fått lagom konsistens. Sedan lägger du smeten på en bakpappersklädd plåt och formar det till en längd cirka en centimeter hög. Skjuts in i ugnen på 100°C och grädda i 15-20 min. Den kommer fortfarande vara lite mjuk när den är färdig. Skär i lagom stora bitar och låt svalna.
 Receptet har jag snott från ica.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar