Sidor

söndag, februari 07, 2016

Sadlar

Det här med sadlar är inte lätt. Sadeln som jag har till Skuggi, en Star Trekk Island, passar inte så bra längre. Den har blivit för trång. Som tur är finns det vidare koppjärn så jag har beställt ett som förhoppningsvis dyker upp om några veckor. Efter det hoppas jag att sadeln sitter bra igen. För att köpa sadlar är ju inte bara dyrt utan också krångligt. Dessutom har jag varit väldigt nöjd med den här sadeln.

Till Lifri har jag ju en Karlslund Kontakt 2, tycker att den är toppen och Lifri verkar också väldigt nöjd. Equiterapeuten var inte lika glad i den men jag fick intrycket av att hon inte gillar bomlöst. Jag skulle passa mig så att han inte får "en bomlös rygg". Det hon inte vet är att Lifri endast är riden i bomlös de senaste åren och att det faktiskt inte inverkat menligt på hans rygg. Hon tyckte att det var bättre att ibland åtminstone rida i en bomsadel även om den inte satt något vidare. Mycket tveksamt tycker jag. Men så har ju jag lite svårt att förstå hur någon kan tycka att en bomlös sadel är en dålig idé. Hästens rygg rör sig ju och ser olika ut beroende på vad hästen gör och då borde det väl vara bra med en sadel som inte är helt stel?

Apropå sadlar så fick jag syn på nya Benni's Harmony sadeln Portos FREEDOM som är delad i två på längden så att säga, så här ser den ut: 

sigga5
Jag är väldigt nyfiken på hur den är att rida i. Jag tycker att idéen är helt fantastisk och att det är lite konstigt att ingen kommit på det tidigare. De båda sidorna kan röra sig separat vilket borde göra att vikthjälper kan få ett större genomslag. Minst sagt spännande att det finns lite nyheter på sadelmarknaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar