Sidor

onsdag, februari 10, 2016

Psykbryt

Det är inte jag som fått psykbryt utan Lifri. Förhoppningsvis är det inte så illa och vi kan vända det snabbt. Han har varit hispig och stressad på sistone och idag bröt han ihop helt. Vi var ute på konditionsträning med de andra i stallet när det blev för mycket och Lifri helt enkelt bara drog.
Visst, det finns många hästar som tar bettet och springer (det är inte okej!) men Lifri blir fullkomligt okontaktbar när han är så här. Det är inte likt honom. Okej att han kan vara hetsig och gillar när det går fort men han lyssnar på mig. När han är så här är han helt låst.
Så jag klev av och var beredd att gå hem själv men fick sällskap och blev övertalad om att sitta upp och skritta hem.
Han har varit lite hattig de senaste dagarna och jag har tänkt att vi ska ge oss ut och mysrida själva, borde ha lyssnat på den tanken.

Det här beteendet kommer ju lite då och då hos Lifri och vad jag lärt mig är att han inte mår bra när han är så här, fysiskt eller psykiskt. När han mår bra lyssnar han på mig, hoppar bara till ibland och inte så mycket och han vill jobba och vara till lags. Så nu gäller det att få honom att må bra igen. Tänkte börja med att ge honom magnesiumtillskott igen. Rida själv och se till att det inte är så mycket stimuli, det blir svårt för honom att hålla fokus. Låta honom få ledigt några dagar. Bara mysa och känna efter vad han vill och orkar göra. Framför allt se till att vi har bra träningspass tillsammans, dvs se till att det är på en nivå som han orkar med och klarar att hålla sig lugn på så att han kommer ihåg att det är roligt att träna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar