Sidor

onsdag, februari 03, 2016

Fantastiska häst!

På onsdagar har vi konditionsträning i stallet vilket innebär att vi rider ett gäng tillsammans med syfte att förbättra våra hästars kondition.
Jag har tagit med mig Lifri de två gångerna jag har haft möjlighet att vara med och han gillar verkligen att få komma ut i sällskap. Ikväll var han helt fantastisk, han verkligen lossnar i det lite högre tempot. Han är uppmärksam, avslappnad och fylld av energi.
Efter en sträcka i snabb tölt så började han spontant trava! Nu när det är lite hårt i backen så travar han i princip aldrig när jag rider så det var stort. I tölten känns han enormt fin och när vi bara hänger på någon annan kan jag slappna av och bara glida fram.
Lite utmanande är det att rida på så där i sällskap. Emellanåt får jag hjärtklappning och tror att nu skiter det sig, nu drar han. Som när vi skulle galoppera. Då vill jag vara långt bak så att vi inte kan få upp farten så men Lifri är lite snabbare än de andra så han kommer ju snabbt fram så att han får en lucka. Till slut kände jag mig tvungen att släppa förbi honom och då blir det ju hetsigt för de andra. Men han galopperade otroligt fint och kratfullt.
När han kommit om och jag lugnat mig, kan andas lugnt och fint och med sits och röst kan säga åt honom att sakta av så är det inga problem. Det här är något som jag måste jobba på, om jag bara kunde behålla mitt lugn så tror jag att han skulle sakta av hur lätt som helst. Lifri är bra på att dra med ryttaren i en stämning som han sätter.
Efter galoppen var han väldigt nöjd. Skrittade fint i form med långa steg.
Så jag tror att han måste ridas lite mer så här.

Han gjorde mig i vilket fall väldigt glad och nöjd. Han är en fantastiskt fin häst och det känns som om vi verkligen börjar komma någon vart nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar