Sidor

torsdag, juni 10, 2010

Effektiv idag

Har hunnit med mycket idag. Red Dimbrá på volten den här gången med. Jobbade på ungefär samma saker som sist, dvs volter. Fast den här gången red vi i trav istället för tölt. Mycket svårt tyckte Dimbrá. Hon vill helst gå rak i kroppen när hon travar, det är ingen konst att få henne att svänga runt på en volt i trav men att få henne att trava böjd genom kroppen är en annan sak. Jag är mycket nöjd med hennes insats, emellanåt gick hon riktigt fint. Det handlar om några steg här och där och sen tappar hon traven helt men de där stegen är helt perfekta. Nu (lagom innan jag åker) så känns det verkligen som om det går framåt och det var riktigt inspirerande att rida henne.

Birkir longerade jag med dubbla linor, jag hade innertömmen lös, dvs inte genom ringen på gjorden. Tanken var att jag skulle kunna använda tömmen mer ledande och förhindra att han går bakom handen. Det fungerade mycket bra, han gick sällan bakom handen och det var lätt korrigera när han väl gjorde det. Enda nackdelen är att jag måste koppla om tömmarna när jag byter varv vilket ledde till att jag inte bytte lika ofta som vanligt. Birkir gick jättefint, böjde sig genom kroppen och samlade sig. Jag fick honom till och med att tölta. Lättast är det i höger varv och det är kul att se hur han använder kroppen. Takten är inte klockren men han letar sig fram och det är intressant att se hur takten ändras beroende på hur väl han bär sig. I vänster varv ville han helst slippa att tölta men töltade jättefint när han gjorde det. Takten var mycket bättre än i höger varv och jag kunde se hur han verkligen lyfte i fram, häftigt! Jag tror att det är bra för honom att kunna träna på tölten utan att behöva bära upp en ryttares vikt även om det är lite svårare att påverka hans takt från marken. När jag tänker tillbaka på Birkirs utveckling så är det helt fantastiskt att man kan få honom att tölta från marken, bara det liksom.

Jag har också hunnit åka till Hööks och shoppa lite inför Island. Jag köpte nya ridbyxor, i barnstorlek! Men jag säger då det, barnen är ganska stora, 170 cm. Bra i vilket fall då barnstorlekarna är hundra kronor billigare. Jag köpte också fler par ridtrosor och ridstrumpor så nu ska jag väl klara mig.
Jag har också hunnit med att desinficera mina ridstövlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar