Sidor

fredag, maj 13, 2016

Tandläkaren

Idag fick båda hästarna träffa tandläkaren och jag kan säga att Skuggi är på många sätt en drömhäst. Tandläkaren tittade i munnen, konstaterade att han inte hade några sår eller skav och att tänderna såg fina ut. Så var det klart. Han är så himla sund och robust på något vis, bra tänder, bra hovar och om han bara låter bli att slåss framöver så ska han nog bli riktigt stark.
Lifri hade lite småvassa kanter, inga sår. Han biter däremot tag i bettet vilket sliter på tänderna. Så han måste ha rakt bett emellanåt för det kan han inte dra upp och bita tag i. Jag skaffade ju ett rakt bett efter senaste tandkollen men jag förstod aldrig varför det skulle vara bra och Lifri hatar det. Men idag fick jag det förklarat så att jag förstod, hon sa även att det inte beror på hur jag rider utan att en del hästar helt enkelt lär sig att göra så. Att byta bett gör det omöjligt och kan på sikt bryta vanan. Veterinären som var där idag tyckte inte att det var så konstigt att han inte gillade det, han kan ju inte göra som han brukar med det.
Så jag tänkte att vi börjar med att ha det var tredje dag så får vi utöka det så småningom.
Jag ska också skaffa något bra bettlöst alternativ att variera med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar