Sidor

tisdag, april 21, 2009

Perry Wood

I senaste numret av Islandshästen var det en artikel om Perry Woods clinic på Strömsholm som jag gärna hade velat gå på. Åsa och jag var ju tittade när han var på Broknäs gård i höstas. Det var helt fantastiskt, vi satt hela dagen i ett ridhus och frös och hade jätteroligt. Jag har aldrig lärt mig så mycket av att titta på när andra rider. Jag tror att både jag och Åsa har förbättrat vår ridning avsevärt sen den lördagen.

Lördagen var tredje dagen på en fyradagars-kurs och dagen inleddes med att alla riddeltagare fick berätta hur de tyckte det gick, vad de ville öva på idag och något som de lärt sig under gårdagen av att titta på när de andra red.
Efter det gick vi alla ner i ridhuset för att göra lite övningar utan häst. Vi började med att gå längs fyrkantsspåret med händerna framför oss som om vi höll i ett par tyglar. Sen la vi volter och tänkte efter på vilket ben vi börjar volten på och om vi är raka eller lutar inåt eller utåt i volten. Jag lutar mig gärna inåt, något jag naturligtvis gör även när jag rider, och det stör hästens balans.
Vi fick också "fatta galopp" och till min stora förvåning fattade jag vänster istället för höger och fick börja om från början! Inte undra på att det alltid är lättare att få vänster galopp när jag rider! Ja sen dess har jag jobbat bort detta och är i alla fall lite mer liksidig.

Efter att ha sprungit runt ett tag i ridhuset så var det dags för första ekipaget. Perry Wood koncentrerar sig mest på hur ryttaren rider, hur hästen går är ju till stor del beroende på hur du rider. Det var mycket fokus på sitsen. Att sitta avslappnat och i god balans är en konst!
Första hästen jobbade mest i skritt eftersom det var en het häst som inte behövde den spänning som lite fart innebär. En lite långsammare häst är ju bättre att jobba i ett lite högre tempo.
Alla ekipagen jobbade mycket på volt och med öppna och sluta, både på volt och rakt spår. Det är övningar som det är mycket viktigt hur man gör, inte att man gör dem. Det är viktigt att inte pressa in hästen utan bjuda in den för att få en korrekt samling. Det är bara när du får hästen med dig som det kan bli riktigt bra!

Vad lärde jag mig då? Jag lärde mig att lyssna på hästen på ett nytt sätt. Hästarna är våra bästa lärare. Jag lärde mig att känna efter hur jag sitter när jag tycker hästen tappar takten. Oftast har jag börjat luta inåt då. Jag lärde mig att när hästen spänner sig så beror det ofta på att jag ibland spänner rumpan när det blir lite krångligt.
Jag lärde mig att det är viktigt att tänka positivt och att både vi och hästarna presterar mycket sämre om vi börjar tänka negativt. Man måste uppskatta när hästen är duktig!
Jag lärde mig att inte ta ansvar för hästens samling utan låta hästen bära sig själv.

1 kommentar: