Sidor

lördag, april 11, 2009

Tömkörning och fölis

Idag var jag med Louise till stallet i det vackra vädret. Först tittade vi på det lilla fölet som hunnit födas sen sist jag var där och han var ju jättesöt! Han var lite lik en liten älg men så är det ju en travare också. Jag tyckte det var jätteroligt att han passade när han sprang. Men så är ju jag en gångarts-tönt.


Sen så tömkörde vi Elfael. Louise har bestämt sig för att rida in på sidepull så vi tömkörde på det, hade grimman över. Tanken bakom att inte rida in på bett är att spara Elfaels mun och behålla så mycket känslighet som möjligt.
Först tömkörde jag och Louise ledde Elfael och sen bytte vi. Vi ledde honom eftersom han inte är van vid att bli tömkörd och inte heller van vid sidepull. Ett säkert sätt att pröva sig fram.
Eftersom det gick utmärkt så tog vi bort grimskaftet och Louise fick styra helt själv. Till en början så försökte Elfael bara vända sig mot Louise och ville inte alls gå framför henne, han förstod nog inte riktigt poängen. Men efter en stund skrittade han på fint. Jag tycker att han var jätteduktig, han verkar lära sig väldigt snabbt. Så vi var nöjda med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar