Sidor

tisdag, maj 25, 2010

Dressyr idag

Idag körde jag och Birkir ett pass på ridvolten i regnet. Värmde upp från marken med lite öppna och fortsatte i samma stil när jag satt upp. Sen höll vi oss mest på volt. Jobbade med traven på volt och fick bitvis till väldigt fin trav. Egentligen så jobbade vi inte med traven utan med att få volten rund och hästen böjd genom kroppen. Traven blev då "automatiskt" bättre. Red lite skänkelvikningar i trav också, det fungerar bra så länge jag kommer ihåg att inte försöka trycka in honom i skänkelvikning, tricket är att bara låta det hända. Låter väl enkelt, eller hur?
I mitten av passet töltade vi på volt istället för att trava och jag tycker att det gick bra. Han körde inte upp huvudet och övergångarna till tölt var mjuka och fina. Jag brydde mig inte så mycket om takten utan jobbade på kvaliteten på volten istället. När volten blir bra blir även takten bra, då är han mjuk i kroppen och trampar under sig fint med inner bak.
Bytte tillbaka till trav och jobbade lite mer innan vi avslutade på långa tyglar. Birkir uppförde sig som vanligt fint, han är otroligt mjuk och fin i munnen och det var verkligen en glädje att rida honom idag.

Även Skardi och jag tog oss en tur trots vädret. Det blev en liten tur i skogen, skritt och trav. Skardi var dragig och ville bara springa idag. Pappa berättade förresten att det är prick tjugo år sedan vi köpte honom, det ni! Jag kan säga att Skardi är sig ganska lik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar