Sidor

måndag, maj 24, 2010

Operation anti-Mumin

Åsa och jag har påbörjat ett nytt projekt. Vi försöker förhindra att Birkir sväller upp alltför mycket och ser ut som ett mumintroll. Inget ont om Mumin men det är bra om Birkir ser ut som en häst. Hästarna går nämligen på sommarbete sedan i torsdags och Birkir är lättfödd. Vi är glada för varje kilo som vi lyckas hålla borta från hans mage och tror att motion är nyckeln till framgång.

Så idag var jag uppe och longerade honom på förmiddagen och Åsa kom upp och red på kvällen.
Jag tyckte att Birkir travade med ett något kort och stumt steg, lite dåligt sväv, det skulle kunna bero på att han redan börjat lägga på vikt och blivit lite stel. Det blev i alla fall bättre efter en stund. Idag tog jag in honom på en mycket liten volt runt mig för att han skulle böja sig och kliva under sig ordentligt med innerbak, något han gärna fuskar lite med. Det gick mycket bra och jag kan inte låta bli att fascineras över hur lätt hästar förstår vad vi vill. Jag avslutade med att släppa lös honom och så lekte vi en stund.
Efter motionen var det dags för Birkir att få nya skor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar