Sidor

lördag, maj 08, 2010

Framtidsplaner och utbildning

Igår var jag och pappa ute och hälsade på Eva Styren. Vi fikade, snackade häst och red lite. Vi pratade mycket om utbildningar och möjligheten att försörja sig på hästar. Jag fick en del tips på hur man kan börja för att försöka skaffa sig ett namn och en kundkrets. När det gäller utbildningar så trodde Eva mycket på Hólar. Dels att man lär sig mycket och att hästhanteringen är vettig och dels att det är en utbildning som är bra att ha om man vill jobba med islandshästar.
Men att gå på Hólar är ett stort projekt. Till att börja med så måste man kunna isländska lite bättre än vad jag kan eftersom undervisningen bedrivs på isländska. Det betyder att jag skulle behöva spendera lite mer tid än planerat på Island för att lära mig ordentligt. Sen så måste man ju vara på Island under utbildningen också så då behöver man vara hemifrån ganska länge. Det behövs ju också en häst för utbildningen men det kan inte vara så svårt att skaffa. Dessutom lär det ju behövas en del pengar för både hästens och mitt uppehälle. Jag tycker att det är tråkigt att så mycket, förr eller senare, handlar om hur mycket pengar du har. Dessutom motsvarar ett år på Hólar bara ridledarutbildningen här i Sverige (jag kollade upp det på SIFs hemsida). Det tycker jag är lite snålt. Ridledarutbildningen är ju bara några dagar.
Dessutom känns det väldigt trist att vara borta mycket nu när jag har en egen häst att träna.

Utbildningen på Strömsholm känns inte som något alternativ. Dels så är det ungefär samma praktiska problem (fast undervisningen är ju på svenska) dels så har utbildningen ganska dåligt rykte och jag är inte imponerad av det jag sett och hört om utbildningen och de som gått den.
Mest praktiskt känns det ju att gå lite småkurser och att göra unghästprovet på Alvargården men vi får väl se.

Vi pratade också om olika ställen som det kan vara bra att ha gjort praktik på, vart man kan lära sig mycket och vilka i islandshästbranschen som har ett väldigt gott rykte.
Ja det känns ju i alla fall som om det var ett givande samtal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar