Sidor

tisdag, maj 04, 2010

Min tid på Alvargården

Jag tänkte att det var på sin plats att sammanfatta och utvärdera min tid på Alvargården.
Jag är väldigt glad att jag fick möjligheten att göra praktik på Alvargården. Det var bättre och gav mig mer än jag vågade hoppas på. När jag först kom till Alvargården hoppades jag på att få lära mig mer om inridning och unghästhantering. Jag såg fram emot att kunna säga att jag har gedigen hingst- och unghästerfarenhet. Jag hoppades även på att skaffa mig värdefulla kontakter och större möjligheter i hästvärlden. Allt detta har uppfyllts.

Jag har fått jobba mycket med unghästar och lärt mig mycket om inridning och träning. Jag har jobbat mycket med hingstar och till och med tävlat på en.
Jag är välkommen att bo och ta emot träningshästar på Alvargården, mot att jag tränar några av deras också. Jag är också välkommen tillbaka för att göra unghästprovet på deras hästar. Det är en möjlighet jag inte haft förut då de krävs att man har några unghästar plus någonstans att ha dem. Så det betyder mycket för mig.

Det har varit fantastiskt att se hur hästarna lever "vildhäst liv" på Alvaret. Det är en unik hästhållning och jag tror att hästarna blir hållbara och mår väldigt bra av att kunna leva så pass naturligt. Det har också varit roligt att få chansen att arbeta med personer som delar min syn på hästar och ridning, något som inte är alltför vanligt.
Nu missar jag mycket som händer under sommaren men jag kommer att åka och hälsa på för att se hur hästarna har det på sommaren. Jag missar när unghingstarna släpps på sommarbete och när Ari släpps på bete med ston. Nu börjar även fölningssäsongen. Så det hade varit kul att vara kvar.

Jag fick ett riktigt bra omdöme från Alvargården och de ville egentligen inte att jag skulle åka hem. Men ibland vill man ju hem. Fast jag har lovat att komma tillbaka.
De rekommenderar mig till fortsatt arbete med hästar och skriver att jag är en mycket kunnig, duktig och van ryttare och tränare. Så många fina ord att jag nästan blir generad.

Jag är mycket nöjd med min tid på Alvargården och tacksam för att jag fick möjligheten att vara där och jobba med deras hästar.

2 kommentarer:

  1. Åh, vad roligt Ylva. Låter som du har en utstakad väg framför dig när det gäller hästar och ridning. Holar nästa kanske?

    SvaraRadera
  2. Ja vi får se! Någon utbildning blir det nog men det gäller ju bara att välja vilken.

    SvaraRadera