Sidor

måndag, maj 03, 2010

Strokkur Vårkval

Jag är både lite besviken och väldigt nöjd med gårdagens tävling. Besviken för att naturligtvis har Thor gått betydligt bättre än han gjorde igår. Han kan gå som en dröm, totalt eftergiven och fokuserad. Sen så red jag fel galopp, vilket mest känns snöpligt. Jag bytte ju varv pga att jag trodde galoppen var bättre i höger. Plus att jag kände att det var fel när jag red men inte vågade lita på att jag hade rätt eftersom han var så stabil i kurvorna. Hade galoppen varit rätt (och vi hade fått så bra poäng för den som jag tror) så hade vi kunnat komma trea.
Nöjd och enormt stolt för att det gick så bra och Thor var så lugn och sansad i situationen. Ingen av oss har någon direkt tävlingserfarenhet och Thor har aldrig varit på en tävlingsplats förut. Han har aldrig varit med om att det är så mycket liv och hästar och musik ur högtalare. Trots allt så är han en sju-årig hingst och det är maj och det var fullt med andra hästar och ston. Han skötte sig jättefint och man kunde knappt tro att han är hingst. Han skrek knappt alls och stod lugnt bredvid mig och betade efter vi ridit, på banan var han knäpptyst. Vi vågade inte lämna honom i en liten hage så jag hade honom med mig hela tiden och han var så snäll.

Under uppvärmningen var han spänd och det var lite svårt att få honom att trava, om jag drev på lite eller bad om för mycket eftergift så gick han över i tölt. När jag skulle få på mig mina armbindlar så kastade han sig när han såg dem och han är verkligen inte skyggig. Väl inne på banan så gick tölten fint tills vi red lite nära staketet och min fot skrapade mot det. Då blev han rädd och tog ett skutt och sen var han stel och lite passaktig. Jag var mest glad att han inte bockade. Han travade fint men om jag drev på lite så blev den fyrtaktig. Skritten gick bra och galoppen blev fel. Jag fick inte någon poäng under fyra (förutom galoppen då) och högsta poängen var för skritt då en domare gav oss 5,5. Genomgående kommentar var kort steg, vilket han har. Överlag tycker jag att kommentarerna var väldigt rättvisa. Tyvärr blev det inga riktigt bra bilder på när vi var inne på banan.
Vi blev även uttagna till hovbeslagskontroll och jag var väldigt glad att vi hade kontrollvägt bootsen, annars hade jag blivit nervös.

Thor blev även beundrad när vi stod och väntade på att Tove skulle rida, de tyckte att han var så tjusig. Vi sa att han var hingst, efter Ari, och fruktansvärt snäll och lätthanterlig. Thor bevisade det genom att bara stå och slappa, inte svara på nägra gnäggningar och snäll låta sig klappas. Han har ett otroligt lynne.
Tove och Jói kom på andra plats trots att Jói är ganska otränad nu och kan gå betydligt bättre. Så det lovar gott inför framtiden.

Jag säger bara en sak: Thor är snyggast!

4 kommentarer:

  1. Låter som du är mycket nöjd trots fel galopp. Det är det som är viktigast. Att man tycker det är kul. För tävling ska vara roligt även om det inte alltid resulterar i rosett. Han är ju otroligt läcker Thor...

    SvaraRadera
  2. Jo det är ju det viktigaste. Det var roligt även om jag var väldigt nervös. Och jag kan säga att man känner sig lite kaxig när man rider en så ståtlig häst.

    SvaraRadera
  3. Kul Ylva, men vad maffig han ser ut, som en Frieser :)

    SvaraRadera
  4. Ja han är som en liten mini-frieser med den lockiga manen.

    SvaraRadera