Sidor

söndag, maj 09, 2010

Vilka ridupplevelser!

Idag var jag med Louise i stallet och vi hade mycket roligt. Vi red tillsammans med Vickan och jag fick låna Clavecca. Jag har inte provat henne förut men varit sugen på att göra det då jag sett att hon minsann har laterala anlag. Och av någon anledning så vill jag hemskt gärna tölta på något annat än en islandshäst, fråga mig inte varför.
Ja det var riktigt roligt i alla fall. Jag red i westernsadel och började med att säga att jag tror inte att det går att tölta i westernsadel. Men tölta gjorde hon! Inte alltid rent, ofta passaktigt, men ibland glimmade det till. Med tanke på att hon inte alls är gångartstränad så var det helt strålande. Jag blev förvånad över hur nära hon har till tölten. Så det var jättekul!
Sen bytte vi hästar och Vickan visade hur fint Clavecca kan trava, det var mycket tjusigt och inte alls något man förväntar sig av en travare.

Jag fick prova Elfael som börjar bli en vuxen häst nu och om vi bortser från att han var lite motvillig till att gå framåt så uppförde han sig fint.

Efter det blev det ännu ett byte och jag fick rida Tuffe (den riktiga western-hästen). Det är inte lätt att rida western då mycket är annorlunda mot vad man är van vid men det var riktigt roligt när jag kände att jag började greppa hur man gör. Jag fick prova att galoppera och jag kan säga att det inte var lätt att få upp honom i galopp. Jag är riktigt stolt över att jag överhuvudtaget lyckades. Vi gav oss också på att öppna och stänga en grind (ett grimskaft mellan två hinderstolpar) och det var inte lätt. Tredje gången lyckades jag men det var inte jättetjusigt. Men efter det hade jag lite mer kläm på hur jag styrde och backade. Då var det riktigt kul och jag började känna mig som en riktig cowboy, med enhandsfattning och allt.

Sen åkte vi hem till Louise, åt middag och snackade häst. Vi pratade en hel del om parasiter och avmaskning då det är aktuellt så här års. Något jag inte visste är att styngflugan är relativt harmlös och att man inte behöver avmaska bara för att hästen fått i sig larver under sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar