Sidor

söndag, september 25, 2011

Senaste dagarna

På min födelsedag (dvs fredag) så var det strålande väder, jag var ute med Birkir och red i t-shirt! Red ut barbacka och det var bra fart på hästen, vi hade riktigt roligt och var ute i en timme ungefär.

Igår var det städdag på Stenhugget, återigen strålande sol, och vi jobbade hårt med att röja upp den delen av skogen som har huggits ut för att bli ny hagmark. Det blir nog fint när det är färdigt men det är mycket kvar att göra. Det är fullt med ris och skräp som måste bort om gräset ska ha någon chans att växa där så småningom.
Jag passade på att rida Skardi som på äldre dar gått och blivit en riktig tölt-ponny. Han töltade så fint på hängande tyglar, som om han aldrig gjort annat.
Sen så hjälpte jag Linnea (som är sex år) att rida Dimbrá. Tanken var väl att jag skulle lära henne lite men hon kunde minsann redan för hon hade ridit förut så hon fick visa mig vad hon kunde medan jag försökte komma med lite tips och förslag. Det slutade med att vi båda satt på hästen, hon framför mig, så att vi kunde få upp lite hastighet också. Riktigt roligt hade vi och Åsa tog kort på oss som jag hoppas att hon lägger upp i sin blogg. Dimbrá uppförde sig efter bästa förmåga och var helt enkelt gudasnäll. Avslutade med att rida lite själv och då var hon inte så tam inte utan bockade i galoppen. Men jag satt kvar trots att jag var utan sadel, mig imponerar hon inte på.

Idag red jag Birkir på volten, återigen utan sadel. Han fick jobba på ordentligt i alla fyra gångarter, fokus på samling och att han ska bära sig ordentligt. Tycker att det gick riktigt bra och att han var riktigt duktig men jag vill ha mer. Jag skulle vilja att han sträckte ut steget, tog i och gav sig hän lite. Jag vill att han ska flyta fram. Jag tror att han skulle gilla det om han försökte. Just nu så känns det som om han håller igen lite. Om vi var på Island så skulle jag skicka ut honom på långtur, dels för att han skulle gå ner i vikt och dels för att jag tror att det skulle göra honom gott att springa hela dagarna, tror han skulle släppa loss lite lättare då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar