Sidor

torsdag, september 01, 2011

Fårinsamling!

Helt ärligt, nu är jag ganska så till mig. Jag ska nämligen på fårinsamling imorgon! Och på lördag och söndag! Yay! Det innebär att jag och Natalie plus våra hästar blir hämtade utanför vår lilla turridning klockan sex imorgon bitti. Sen blir vi körda nästan ända till Jökullsá floden och får vidare instruktioner där. Vi ska helt enkelt hämta hem fåren från ödemarken och driva hem dem till Mývatnsveit. För er som inte riktigt förstår hur coolt detta är så kan jag säga att få vara med på en fårinsamling är nog något som alla som kommer hit drömmer om och jag känner tjejer som verkligen har försökt få vara med på flera olika men det är svårt. Oftast sitter det någon gammal isländsk man och säger nej och då går det inte. Det är helt enkelt inte ofta du får vara med om du är utlänning, än värre om du är tjej. Nu lät det som om de verkligen behövde hjälp på fårinsamlingen och att Bjarni helt enkelt har lånat ut oss som arbetskraft. Men det är väl lika troligt att han helt enkelt har fixat så att vi får vara med. I vilket fall som helst så känns det riktigt kul.

Det är också riktigt häftigt att få vara med på detta då det är det här som hästarna använts till, på riktigt, förr i tiden. Plus att det så klart är roligt att rida på nya ställen med nya kamrater.

Jag kommer att ta med mig Ás, vi har samma häst hela dagen vilket innebär att det blir till att kliva av och gå när det går långsamt så att hästen får vila. Vi får väl se hur det går, Ás är inte dödsförtjust i att gå först och nu kommer han få vara lite ensam också…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar