Sidor

måndag, augusti 27, 2012

Handhäst

Jag har varit lite dålig på att blogga nu på sistone, jag har varit för trött. Lifri har jobbats från marken och har fått gå som handhäst. I torsdags fick han gå med Åsa och Birkir på ridbanan, för att öva lite, och det gick bra. I fredags gav vi oss ut. Åsa och Birkir fick ta Lifri och jag hade lånat Ronja för att kunna följa med och putta på vid behov. Det behövdes dock inte utan Lifri följde snällt med. Emellanåt var han lite väl ivrig och Åsa var tvungen att stanna till ganska ofta på hemvägen för att få honom att lugna sig.

Idag lånade jag Birkir och tog Lifri som handhäst, alldeles själv. Det gick jättebra. Jag red i ett lite högre tempo än vi gjorde i fredags och jag tror att det passade Lifri bättre. Visst sprang han lite fort emellanåt men han lyssnade när jag sa till och hängde inte i repet. Han travade fint och vi galopperade även lite. Ur galoppen så töltade han så där jättefint en stund. Så nu tycker jag att Lifri kan det här med att vara handhäst också. Han har ju gått som handhäst innan han kom till mig men nu går han som jag vill, bredvid ridhästen (när det går) så att man kan ha lite koll på honom. Han följer med i ett högre tempo utan att man behöver dra i honom och bromsar när man ber honom. Duktig häst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar