Sidor

måndag, augusti 20, 2012

Mot nya mål

I fredags red  jag på ridbanan och Lifri kändes inte alls bra. Han var stelare än vanligt och det gick inte att trava i höger varv. Han kändes faktiskt inte bra alls så nu i veckan blir det ingen ridning så hoppas jag att det blir bättre.
Men annars gick det bra. Jag kopplade tyglarna i bettringarna och det fungerade fint. Jobbade på att svänga och att böja honom ordentligt och det fungerade fint. Inte helt lätt men ändå. Vi töltade och nu håller han tölten tills jag saktar ner. Nu har vi helt enkelt nått två av våra tre mål den här perioden. Tyglarna sitter i bettet och jag kan bestämma gångart. Kvar är att träna honom att gå som handhäst. Så nu lägger jag till två mål; han ska bli trafiksäker och han ska förstå sidförande hjälper.

Idag löslongerade jag Lifri och han gick jättefint, även i höger varv. Han håller trav hela varvet och galopperar när jag ber honom om det. När jag stannar honom så vänder han upp och kommer in en bit. Mot slutet blåste han upp sig och travade något så enormt flott att jag fick rysningar. Så det verkar inte vara något fel på honom.

Pappa var med idag och jag longerade honom på Birkir, vi provade lite olika övningar och funderade över deras inverkan på sitsen. Vi håller på att arbeta på ett kurs-koncept och vi fick många nya idéer. Birkir var som vanligt en dröm att longera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar