Sidor

lördag, augusti 04, 2012

Träningsplanering

Jag tillhör dem som inte gör en noggrann dag för dag planering när jag tränar hästar men jag har trots det en klar och tydlig plan med varje träningstillfälle och en mer övergripande plan om vad jag har för mål med träningen för tillfället.
Ára brukar jag jobba med 6-7 dagar i veckan, åtminstone en av dem brukar bestå i longering eller annat avsuttet arbete och en av dem rider jag på ridbanan. Annars så rider jag ut. Vilken dag jag gör vad är däremot flexibelt, jag känner av hur hon känns, hur vädret är osv och bestämmer utifrån det. Är det jättevarmt vill jag inte vara på ridbanan där det inte finns någon skugga. Känns hon lite trött så blir det kanske en vilodag eller lite longering dagen efter. Att jag rider henne så lite på ridbanan beror inte på att jag tycker att det är dåligt eller tråkigt att rida mycket där utan på att Ára inte är så förtjust i det. Det är viktigt när man lägger upp träningen att anpassa den efter hästen. När jag rider ut så rider jag inte bara rakt fram, jag rider dressyrövningar även ute.
Det vi tränar på nu är framför allt att hon ska länga ut halsen och söka sig framåt, nedåt i trav. Det betyder att även om vi tränar på annat också så ingår detta i princip varje pass plus att vi har pass då det nästan enbart är fokus på detta. När detta sitter så kommer vi behöva gå vidare och träna på annat.

Med Lifri har jag också tydliga mål för vad vi ska lyckas åstadkomma under den här perioden som jag är hemma. Han ska lära sig att gå som handhäst. Då kan han få följa med Åsa och Birkir ut när jag inte är hemma. Jag vill att vi ska ha kommit till en nivå där jag kan välja om det blir tölt eller trav, nu blir det lite vad han känner för. Jag hoppas även att vi kommer så långt att jag känner att det är dags att koppla tyglarna direkt i bettringarna, nu sitter de i repgrimman genom bettringarna. Jag tror att det är dags för det när han förstår kombinerade hjälper, då kommer det även vara möjligt att jag väljer mellan tölt och trav. Galopp tar han redan båda. Annars så ska han bli en mer stabil ridhäst men det kommer komma när han får mer vana och behöver inte övas separat på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar