Sidor

måndag, augusti 06, 2012

Nordiska mästerskapen

Hela gårdagen spenderade jag på NM för islandshästar. Många fina hästar var det och mycket fin ridning. De svenska ryttarna imponerade stort i speedpass och Young Rider-ryttarna låg överlag väldigt bra till tycker jag. Jag tänker inte dra resultat och placeringar, det finns att läsa på NMs hemsida.
Även om jag kanske inte har tävlingsambitioner på den nivån så tycker jag det är bra att se hur det kan se ut när det är som bäst, vad det är man ska sträva efter. Naturligtvis har ju inte alla hästar förutsättningarna för att gå så där flott men jag tycker ändå att det är nyttigt. Jag tittade extra noga på speedpassen och femgången och känner att jag fick en del inspiration till hur jag kan rida pass på Ára. Först och främst måste jag rida mer och inte bara låta henne gå i pass. Nu har jag spanat och har en bättre idé om hur jag kan gå till väga.
Jag tycker också att det är intressant att se poängen hästarna får. Jag tittar noga på varje moment och försöker bedöma vad som är bra och inte, vilka som ligger högst i detta moment osv, och sen så ser jag vad de får. Jag tycker det är roligt att se hur ens egen uppfattning förhåller sig till domarnas.
Jag tyckte att det var roligt att se att överlag gick hästarna i en väldigt bra form. Tyvärr ser man ju ofta hästar som böjer halsen för mycket och går bakom handen men har var de välresta med nacken som högsta punkt. Många av seniorerna red lätt i traven, något som flera av Young Rider-ryttarna borde ta efter tycker jag. Kan man inte sitta ner i traven så är det bättre att låta bli. Flera av dem skumpade något otroligt. En del satt naturligtvis fint också.
Jag reagerade även på att det var många som i femgången fortsatte i pass in i kurvan. Jag förstår att det kan vara svårt att sakta ner men ändå...
Men överlag väldigt fin ridning, tyvärr är det ju inte alltid så det ser ut på en tävling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar