Sidor

torsdag, augusti 27, 2009

Jag har hittat gasen!

Igår red jag Birkir igen och äntligen har jag kommit på hur jag får lite fart på honom! Eller ja, det här var ju tredje gången jag red honom sen jag kom hem så det har väl inte tagit så lång tid egentligen. Men det var frustrerande eftersom jag vet att han inte är så långsam som han varit med mig nu.
Så vad var tricket? Ja jag gjorde helt enkelt mindre och red fortare! Lätt va? Birkir är väldigt känslig för allt som bromsar honom så man måste helt enkelt slappna av och inte göra något som kan bromsa honom. Spänner man sig lite så bromsar man. Det är svårare för en häst att röra sig fritt om du spänner dig och klämmer om hästen. Vilket man ju gärna luras att göra om hästen är lite långsam. Förutom att slappna av så ändrade jag min inställning. När jag ville öka farten så tänkte jag framåt, nu nu nu lilla hästen! Spring! Och det funkade! Så nu vet jag hur man gör! Hade bara glömt bort hur man rider Birkir...

2 kommentarer:

  1. Hmm.. undrar om det fungerar med lilla gröna med??? Tänk framåt.. Puttra på- puttra på....

    SvaraRadera