Sidor

lördag, september 26, 2009

Städdag och sitsträning

Idag var det städdag och på Stenhugget, vi röjde ur vinterhagen (eller parken som den numera ska kallas) och eldade kvistar. Sen blev det korvgrillning. Vädret var helt underbart, soligt och varmt.

Åsa och jag bestämde oss för att longera varandra på hästryggen eftersom vi för en gångs skull var där samtidigt. Vi övade på att känna efter (och säga till) när de olika benen var i luften. Om du vill att hästen ska ta i mer med höger bak så är det mest effektivt att ge skänkelhjälpen när höger bak är i luften. Alltså är det viktigt att kunna känna när detta inträffar. Man har väldigt mycket "gratis" om man har koll på var hästen har sina ben. Vi gjorde även detta i trav, lite grann, men det är naturligtvis svårare än i skritt, det går ju fortare.
Det är också väldigt bra att ha någon som talar om hur man faktiskt sitter. Jag sitter oftast lite lätt bakåtlutad och när jag sitter rakt känns det som om jag lutar framåt.
Sen fick Åsa kolla om jag rider lätt på rätt sittben och det gör jag! I båda varven! Det var inte väntat.
Sen tog vi av sadeln och körde lite barbacka också och jag kan stolt berätta att jag kom upp utan större problem (på andra försöket men ändå). Birkir är väldigt skön att sitta barbacka på.
Lite tricks blev det också då vi båda prövade att stå på Birkir (med sadel), det gick utmärkt men skönt att ha någon som ser till att han står still. Men han tog det med ro. Han är också väldigt lätt att longera trots att han sällan blir longerad. Birkir är helt enkelt världens snällaste och helt perfekt för såna här saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar