Sidor

måndag, november 07, 2011

Clinic

Mina dagar här i Schweiz har varit väldigt intensiva, mycket nytt och mycket nya människor. Schweiz är väldigt annorlunda mot Sverige och jag har lärt mig att svenskar är väldigt bra på engelska. Här är det tyska som gäller och jag är glad för att jag valde tyska i skolan för annas hade jag varit chanslös.

Nu i helgen fick jag vara med på en clinic som Barla höll, det betyder att jag fick tre ridlektioner, tre teorilektioner (på tyska) och en uppvisning i markarbete, dvs longering, dubbellongering, tömkörning, lång tygel och arbete vid handen. Clinicen hölls för de som ska genomgå Pröve zwei, jag vet faktiskt inte vad det motsvarar hos oss i Sverige men misstänker att vi inte har något liknande. De ska i alla fall avlägga ett ridprov där de bla ska kunna göra framdelsvändning och öppna och sen ska de skriva ett teoriprov också.
Jag red ett sto som heter Flikka, hon har skadat ena ögat och är blind på det men fungerar bra ändå. Fyrgångare och lite överbyggd och svårt att arbeta korrekt med överlinjen. Första lektionen tog det en stund innan jag fick henne att gå som en häst och inte en kamel men till de andra två lektionerna hade jag fått kläm på det. Vi gjorde till och med helt okej öppnor, något som hon aldrig gjord förut så jag är riktigt stolt. Hon verkade dessutom tycka att det var riktigt roligt!
Kan ju säga att jag egentligen visste vad jag behövde öva på men det var bra att bli påmind. Det var att försöka ha skänklarna mer intill och inte rida i isländsk cowboy stil, axlarna - som av någon anleding åker fram och så lutar jag mig ibland framåt...
Flikka kommer jag fortsätta att rida de dagar hon inte går i ridskolan, för att det är bra för henne helt enkelt.

Idag har det varit ganska lugnt. Jag har jobbat hela dagen i stallet. Fodrat, mockat, städat och fixat, tittat till unghästarna, mockat igen, hjälpt till på uteritt med små barn och sen fodrat igen...

Frukost inne hos vallackerna

Utsidan på vallackernas lösdrift

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar