Sidor

onsdag, november 25, 2009

Finridning på volten idag

Idag gav jag mig upp på Stenhugget när det hunnit bli mörkt så det blev till att hålla sig på ridvolten.
Jag började med Birkir. Värmde upp i lite kringelikrokar i skritt och sen red jag trav i korta snuttar. Syftet var att ta vara på den samling han bjuder på i avsaktningarna. Tycker det gick riktigt bra och vi gav oss på att tölta på volt. Efter ett tag blev takten fin, synd bara att volten lutar, det gör att takten blir lite svårare att hålla hela varven. Vi travade även en hel del på volt och till slut red vi öppna i skritt på volt också. En mycket bra övning men den kräver mycket av ryttaren i fråga om koncentration och koordination av hjälperna.
Det roligaste med Birkir är att han har kommit så långt i sin utbildning att man kan ge sig på mer komplicerade övningar.

Jag red även Dimbrá. Vi höll oss mest på volt, inga öppnor men hon är inte riktigt redo för det nu. Vi skrittade mest men försökte oss på traven på fyrkantsspåret men mest blev det grisepass. Men jag är nöjd med henne ändå, hon har ju inte varit igång så länge än.
Under tiden så motionerade Mattias Skardi och det såg ut att gå fint!

Just nu rider jag ju tre hästar regelbundet och jag gör väldigt mycket samma övningar på dem. Mycket volter för att mjuka och samla. Det är väldigt lärorikt att rida olika hästar och kunna jämföra hur de känns i övningarna och hur jag behöver rida för att kunna hjälpa dem att använda kroppen på rätt sätt. Övningarna jag rider är bra övningar, det är ju naturligtvis därför jag använder dem så mycket. Att rida på volt gör jag mycket eftersom det är en övning som hästen har nytta av oavsett om den är grundutbildad eller kommit mycket längre. Det är bra för en stel häst som behöver mjukas upp och för en mjuk häst som behöver samlas. En annan fördel är ju att hästen kan gå i samma böjning hela tiden, du kommer aldrig till en sväng som på fyrkantsspåret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar