Sidor

söndag, november 08, 2009

Jag har ridit western!

Idag var jag ute och red Roxy igen, naturligtvis var Louise och Elfael med. Vi red i skogen idag, det tog väl nästan en halvtimme så det var tillräckligt för Elfael. Jag och Roxy fortsatte på volten. Vi red volter, slalom och över bommar. Mestadels skritt men trav också. Efter ett tag började Roxy gå i en trevligare form, fortfarande lite snett men det kändes ändå mycket bättre. Han arbetade genom kroppen istället för att gå med huvudet lite högt och ryggen lite sänkt. Han var faktiskt lite svettig efteråt.

Roxy
( Nej du ska INTE lämna en häst med sadelgjorden hängande)

Efter det så visade Vickan sin nya häst, Tuffy, en quarter. Han är verkligen ett muskelberg och det såg trevligt ut när hon red. Vickan frågade om jag ville prova och jag är ju inte den som säger nej... Tror faktiskt det är första gången jag suttit i en riktig westernsadel. Efter att ha suttit i dressyrsadeln jag använder på Roxy (som är hur skön som helst) så var det som att sitta på en planka. Tuffy kändes trevlig men han har tydligen humör och kan bocka. Jag fick prova att göra sidepass och det gick väl bra med tanke på att jag aldrig ridit western förut. Tuffy är väldigt välutbildad och har tävlat på hög nivå så han kan sina grejer. Sen fick jag backa mellan bommar utlagda i ett L. Hade det varit tävling så hade vi nog kommit sist. Jag fick honom inte att sluta backa! Han bara fortsatte och fortsatte rakt över bommen. Så jag kunde inte svänga. Så sen fick jag öva på att göra halt också, det var inte lätt. Jag kniper vanligtvis åt lite när jag gör halt men här var det tvärtom som gällde. Men man får nog kläm på det så småningom. Det var lite kul i alla fall.

3 kommentarer:

  1. Det lät kul att testa western :)

    SvaraRadera
  2. Det är jättesvårt, lite tvärt om. Fick westernridning i födelsedagspresent av mina kompisar. Vi började med att rida på ridbanan innan vi gav oss ut i naturen. Har nog aldrig skrattat så mycket. Försökte jag svänga, började hästen backa, nuddade jag manken blev det tvärnit osv...men det var riktigt, riktigt kul. Lite läskigt med tyglarna som hängde och dinglade vid frambenen bara.

    SvaraRadera